همایش مکمل‌های رژیمی غذایی؛ عامل همگرایی تولیدکنندگان داخلی

دکتر عباس کبریایی زاده؛ رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی ایران و رئیس شورای سیاستگذاری همایش مکمل‌های رژیمی غذایی در آستانه برپایی نهمین «همایش مکمل‌های رژیمی غذایی» در خصوص سوابق، دستاوردها و روند برگزاری این همایش‌ها توضیحاتی ارائه کرد. نهمین همایش تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی ایران بر کاربرد مکمل‌ها و فرآورده‌های طبیعی در بیماری‌های عفونی با رویکرد کووید۱۹ تمرکز کرده است.

 

به گزارش روابط عمومی سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی دکتر عباس کبریایی‌زاده؛ رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی که ریاست نهمین همایش مکمل‌های رژیمی غذایی ایران را نیز عهده‌دار است، به پیشینه فعالیت‌های انجام شده برای برگزاری همایش‌ مکمل‌های رژیمی غذایی اشاره کرد و گفت: «در سال‌های گذشته به دلیل تمرکز دولت بر حمایت از صنعت داروسازی، صنعت مکمل‌های رژیمی غذایی تا حد زیادی مورد غفلت واقع شد. به همین علت در دهه هشتاد شاهد هجوم شرکت‌های خارجی در حوزه مکمل‌های رژیمی غذایی بودیم، به نحوی که بازار فرآورده‌های مکمل و طبیعی در ایران به صورت غالب وارداتی محسوب می‌شد.»

دکتر کبریایی‌زاده در خصوص بازار مکمل‌های خارجی در اواسط دهه ۸۰ شمسی در ایران گفت: در آن زمان بیش از ۸۵-۹۰ درصد فرآورده‌های مکمل غذایی رژیمی در بازار ایران توسط شرکت‌های خارجی تامین می‌شد و این شرکت‌ها عملا بازار مکمل ایران را در دست گرفته بودند.

دکتر کبریایی‌زاده زمان آغاز به کار سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی در ایران را یادآوری کرد و افزود: سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی در سال ۱۳۸۷ تاسیس شد و به تناسب آن فعالیت‌هایی برای فرهنگسازی در استفاده از مکمل‌ها، تولید محصولات متنوع، معرفی توانمندی‌های بخش تولید در کشور و همینطور اصلاح الگوی مصرف مکمل‌ها تعریف شد.

رئیس شورای سیاستگذاری همایش مکمل‌های رژیمی غذایی در ادامه افزود: طی سال‌های گذشته تلاش کرده‌ایم از طریق برگزاری همایش‌ها و اجرای فعالیت‌های فرهنگی برای آگاه‌سازی مخاطبان اقدام کنیم. دکتر کبریایی‌زاده یکی از موثرترین فعالیت‌ها در این حوزه را برگزاری مداوم همایش‌های تخصصی با همکاری مجموعه «رسایش» عنوان کرد و گفت: پس از برپایی همایش‌های پیشینِ مکمل‌های رژیمی غذایی، امروز در آستانه برگزاری نهمین همایش مکمل‌های رژیمی غذایی هستیم.

دکتر عباس کبریایی‌زاده در پاسخ به این سوال که برپایی همایش‌های مکمل‌های رژیمی غذایی طی سال‌های گذشته بر چه محوری استوار بوده‌، تصریح کرد: «برگزارکنندگان این همایش‌ها همواره بر دو محور مهم تمرکز کرده‌اند. نخست آنکه برای فرهنگسازی و اصلاح الگوی مصرف مکمل‌ها در کشور برنامه‌ریزی شود. این موضوع به خصوص درباره مصرف صحیح مکمل‌ها در گروه‌های مختلفِ هدف بسیار اهمیت دارد. مثلا گروه‌هایی همچون اطفال، زنان در حالت‌های مختلف فیزیولوژیک مانند حاملگی، یائسگی و همینطور سالمندان جزو گروه‌هایی پراهمیت در استفاده از مکمل‌های رژیمی غذایی هستند. به همین دلیل هم هر کدام از همایش‌های برگزار شده دارای یک تِم تخصصی بوده است. این بار نیز تمرکز برگزارکنندگان بر کاربرد مکمل‌ها و فرآورده‌های طبیعی در بیماری‌های عفونی با رویکرد کووید۱۹ است.»

ایشان در ادامه سخنان خود بر نقش مکمل‌های رژیمی غذایی در کنترل بیماری کووید۱۹ تاکید کرد و گفت: مسئولیتی که شرکت‌های تولیدکننده مکمل در دوران شیوع کووید۱۹ در کشور به عهده گرفتند، به خوبی قابل مشاهده است.

دکتر کبریایی‌زاده اضافه کرد: نقش شرکت‌های تولیدکننده مکمل در تامین مکمل‌های موردنیاز برای تقویت سیستم ایمنی و همینطور کاهش عوارض ناشی از ابتلا به کووید۱۹ چشمگیر بوده است. او از اینکه مکمل‌های مصرف شده توسط خریداران ایرانی، ۱۰۰ درصد تولید داخل بوده، اظهار خرسندی کرد و افزود: «ما در یک دوره کمتر از ۱۳ ساله شاهد این رخداد بوده‌ایم که تولید مکمل‌های رژیمی غذایی در داخل کشور نسبت به واردات این نوع محصولات، تقریبا به ۱۰۰ درصد نزدیک شده است.

یعنی درحالیکه ۱۳ سال قبل بیش از ۸۵ درصد بازار کشور در این حوزه  در اختیار محصولِ وارداتی بوده، امروز نیاز کشورمان را تولیدکنندگان داخلی روانه تامین می‌کنند.»

دکتر عباس کبریایی‌زاده ضمن ابراز رضایت از توانمندی تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی گفت:  ما در یک دوره ۱۳ ساله شاهد این بوده‌ایم که صنعت داروسازی به درجه‌ای از توانمندی نایل شده تا نیاز مکمل‌های رژیمی غذایی را به طور کامل در کشور تامین کند و از سویی یک نوع همگرایی با تولید داروهای طبیعی در کشور شکل دهد. دکتر کبریایی‌زاده یادآور شد که ترکیب بین مکمل‌ها و داروهای طبیعی در دوره کووید۱۹ بسیار مطلوب و کمک‌کننده ارزیابی شده است.

رئیس شورای سیاستگذاری همایش‌ مکمل‌های رژیمی غذایی درباره هدف دومی که این همایش‌ها دنبال می‌کنند، توضیحاتی ارائه کرد و گفت: «یکی دیگر از اهداف برپایی همایش‌ها این بود که شرکت‌های تولیدکننده مکمل‌ها توانمندی‌های خود را در یک فضای نمایشگاهی عرضه کنند و از توانمندی‌های سایر شرکت‌ها و رقبای داخلی نیز مطلع شوند. بر همین اساس نمایشگاه‌های پیشین، فضای ارزشمند و جالب توجهی در اختیار تولیدکنندگان در این صنعت قرار داده و از سویی حضور شرکت‌های تولیدکننده در غرفه‌ها مشوق سرمایه‌گذاری بیشتر بوده است. علاوه بر آنکه در ایجاد همگرایی بیشتر میان شرکت‌ها بسیار موثر بوده است.»

دکتر کبریایی‌زاده افزود: در کنار همه این فعالیت‌ها از دوره سوم برگزاریِ همایش مکمل‌های رژیمی غذایی به بعد، تمرکز ویژه‌ای روی حمایت از مکمل‌های ورزشی انجام شد. اکنون با تمام تلاش‌های صورت گرفته، این صنعت نیز شکل گرفته و بیش از ۱۳ شرکت تولیدکننده مکمل‌های ورزشی در ایران مشغول فعالیت تولیدی هستند.

او در ادامه اظهار امیدواری کرد دستاورد پررنگِ مکمل‌های رژیمی غذایی در آینده نزدیک برای مکمل‌های ورزشی نیز تکرار شود.

رئیس شورای سیاستگذاری همایش مکمل‌های رژیمی غذایی با اشاره به اهمیت مکمل‌های ورزشی گفت: امیدواریم در تامین مکمل‌های ورزشی نیز مانند تولید داخلی مکمل‌های رژیمی غذایی موفق عمل کنیم، چرا که سلامت و کیفیت مکمل‌های ورزشی برای ما جایگاه ویژه‌ای دارد. از این رو که مصرف‌کنندگان مکمل‌های ورزشی در رده سنی نوجوانان و جوانان دسته‌بندی می‌شوند. به این جهت بسیار مهم است که تولیدکنندگان داخلی، مکمل‌های سالم و باکیفیت در اختیار این محدوده سنی قرار دهند.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی در خصوص ویژگی‌ مشترک هشت همایش‌ گذشته مکمل‌های رژیمی غذایی گفت: «در تمام همایش‌هایی که تا کنون برپا شده مراکز تحقیقاتی در دانشکده‌های داروسازی، پزشکی و تغذیه ارتباط تنگاتنگی با برگزارکنندگان همایش داشته‌اند و مدیریت علمی همایش هر سال با یک دانشگاه علوم پزشکی کشور بوده است. مدیریت علمی دوره نهم همایش مکمل‌های رژیمی غذایی با دانشگاه علوم پزشکی ایران است.»

دکتر کبریایی‌زاده از توان رو به رشدِ صنعت مکمل در ایران ابراز خشنودی کرد و گفت: «ظرفیت تولید فرآورده‌های مکمل در ایران فراتر از نیاز داخل است. به همین دلیل از سال گذشته کمیته صادرات سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی را فعال کرده‌ایم.» دکتر عباس کبریایی‌زاده افزود: تا کنون تعدادی از شرکت‌های تولیدکننده برای صادرات و ثبتِ مکمل‌های داخلی در کشورهای منطقه اقدام کرده‌اند و از سال گذشته صادرات این شرکت‌ها به خصوص به کشورهای آسیای میانه آغاز شده است. او در بخشی از سخنان خود به مانع‌تراشی و  بوروکراسی اداری و دولتی برای صادرات مکمل‌ها اشاره کرد و گفت: امیدواریم این موانع کاهش پیدا کنند تا تولیدکنندگان بتوانند جهش صادراتی مطلوبی در حوزه مکمل‌ها رقم بزنند.

دکتر کبریایی‌زاده در پاسخ به این سوال که برای دستیابی به این جهش صادراتی نیازمند چه حمایت‌هایی هستیم گفت: متاسفانه حوزه صادرات در ایران توسط بوروکراسی دولتی به گروگان گرفته شده. در میان این نهادها نام بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و همینطور وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دیده می‌شود. او اضافه کرد: حاکم بودن بوروکراسی بر صادرات در حوزه‌های مختلف تاثیر خواهد گذاشت و ما امیدواریم دولت به سمت آسان‌سازی و تسهیل فرآیندهای صادرات حرکت کند.دکتر کبریایی‌زاده در خصوص تعدد شرکت‌های تولیدکننده مکمل و همچنین تنوع محصولات گفت: تعداد شرکت‌های تولیدکننده مکمل‌ها در ایران به حدود ۱۰۰ شرکت تولیدکننده رسیده است. این درحالیست که ۱۳سال پیش -وقتی سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی شروع به کار کرد- تقریبا ۲۵ شرکت مرتبط در این حوزه فعالیت می‌کردند، اما این ۲۵ شرکت عمدتا شرکت‌های داروسازی بودند که بخش کوچکی از فعالیت‌های آنها به تولید مکمل‌های رژیمی غذایی اختصاص پیدا کرده بود. او در پایان افزود: امروز ما شرکت‌هایی داریم که بخش‌ تولیدی وسیعی برای تولید مکمل‌ها ایجاد کرده‌اند و ظرفیت‌سازی خوبی توسط آنها انجام شده است. دکتر عباس کبریایی‌زاده تاکید کرد: تنوع خطوط تولید قطعا بازار تولید مکمل‌های ایران را به سمت تنوع‌بخشی در اشکال دارویی و همینطور فرمول‌های آنها برده و خواهد بُرد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش‌ مکمل‌های رژیمی غذایی گفت: من اطمینان دارم که صنعت مکمل ایران به سمت تخصصی‌تر شدن پیش خواهد رفت و به تناسب گروه‌های سنی، جنسی و نیازهای درمانی حرکت کرده و بیش از پیش با نیازهای آینده جامعه  تطابق خواهد یافت.