در نشست خبری هفتمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی مطرح شد: اتفاق‌های بزرگ صنعت از دل همایش‌ها خلق می‌شوند

IMG_1117

نشست خبری هفتمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی- ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ – با حضور دکتر عباس کبریایی‌زاده (رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های غذایی و رژیمی و رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش)، دکتر مهناز خانوی (مدیرکل اداره امور فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو و عضو شورای سیاست‌گذاری همایش)، دکتر فرزین حلب‌چی (مدیرگروه پزشکی ورزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر علمی همایش)، دکتر جعفر میرفخرایی دبیر اتحادیه واردکنندگان مکمل‌های غذایی، رژیمی و ویتامینی و عضو شورای سیاست‌گذاری همایش) و دکتر شهرام شعیبی (سرپرست روابط‌عمومی سازمان غذا و دارو) در سازمان غذا و دارو برگزار شد.
دکتر کبریایی‌زاده، بیان کرد: همایش یکی از فرصت‌هایی است که به‌واسطه آن می‌توانیم تولیدکنندگان را به مردم معرفی نماییم. درحال‌حاضر، بیش از ۷۰۰ پزشک و متخصص در این دوره از همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی ثبت‌نام کرده‌اند. این همایش علاوه بر این، فرصتی را فراهم می‌آورد تا جامعه پزشکان با یکدیگر در ارتباط باشند. از طرف دیگر شرکت‌های حاضر در همایش می‌توانند با فرآورده‌های جدید آشنا شوند.
وی ادامه داد: بدون شک بسیاری از اتفاق‌هایی که از نظر تکنولوژی در صنعت رخ داده، از دل همین همایش‌ها بوده است. بسیاری از محصولات ما در حوزه مکمل طی دو سال گذشته تولید شده‌اند.
دکتر کبریایی‌زاده، عنوان کرد: یکی از محورهای همایش، ایجاد فضاهای ذهنی و عملی مناسب برای سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان است به اضافه اینکه تولیدکننده‌ها فرصتی پیدا می‌کنند برای اینکه نظر مخاطبان و مصرف‌کنندگان را در مورد محصولات‌شان داشته باشند.
وی در خصوص حجم تولید کالاهای حساس در حوزه سلامت، گفت: قبل از انقلاب، ۸۰ درصد دارو را از طریق واردات تامین و کمتر از ۲۰ درصد را تولید می‌کردیم. برنامه‌ریزی، همت و مدیریت صورت گرفت و امثال مرحوم شفیعی که بنیان‌گذار رشته‌های مختلف داروسازی در کشور بودند و سایر بزرگانی که در صنعت برنامه‌ریزی کردند، ما را به‌جایی رساندند که در دارو بیش از ۹۷ درصد نیاز داخلی را خودمان تامین کنیم.
وی ادامه داد: ما تجربه انتقال دانش فنی به چند کشور را هم داشته‌ایم که نشان از عمق دانش و تکنولوژی ایران در حوزه دارو دارد. دکتر کبریایی‌زاده در مورد مکمل‌ها، بیان کرد: دنیای مکمل‌ها برخواسته از زندگی شهرنشینی است. از دهه هفتاد میلادی به این طرف که الگوهای زندگی تغییرات زیادی کرد، صنعت تولید مکمل‌ها نیز روز به روز مورد توجه قرار گرفت. در ابتدا مربوط به اطفال بود و برای نمونه شیرخشک تولید می‌شد و بعد رفته رفته رشد پیدا کرد.
رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی، گفت: در سال‌های میانی دهه ۸۰ با عرضه مکمل‌ها از طریق واردات مواجه شدیم. در آن دوره یک هجمه شدیدی به محصولات سنتی داخلی وارد شد و به نوعی اتفاقی افتاد که صنعت مکمل‌های ایران در محاق رفت. دوره‌ای بود که مصرف مکمل‌های داخلی به ۱۰ درصد رسید. یعنی نود درصد نیاز داخلی از طریق واردات تامین می‌شد.
دکتر کبریایی‌زاده، اضافه کرد: در سال ۸۷ تصمیم گرفتیم که سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های غذایی و رژیمی را ایجاد کنیم. استراتژی ما این بود که باید روی توسعه تولید مکمل‌ها در کشور تمرکز، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کنیم. روز به روز با حضور مدیران جدید، سیاست‌گذاری‌ها عمیق‌تر و بهتر شد. امروز بیش از ۸۰ درصد نیاز ما از‌ طریق تولید داخل تامین می‌شود. ما با هر موضوعی که مواجه می‌شویم باید با رویکرد آینده‌نگارانه برخورد کنیم. باید بدانیم که در آینده با چه درخواست‌ها و فضاهایی روبه‌رو می‌شویم.
سلامت اصلی‌ترین نگاه سازمان غذا و دارو است
دکتر مهناز خانوی، مدیرکل اداره امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو و عضو شورای سیاست‌گذاری همایش، بیان کرد: برای من مایه افتخار است که برای بار سوم در همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی حضور دارم. نکته‌ای که وجود دارد این است که نگاه سازمان غذا و دارو در همایش‌ها، نگاهی انتفاعی نیست و ما صرفا به سلامت جامعه نگاه داریم. ما فرصت‌هایی این‌چنین را برای ارائه اطلاعاتی که مورد نیاز جامعه است، مغتنم می‌دانیم.
دکتر خانوی، عنوان کرد: سال گذشته سال خیلی خاصی در بحث واردات و تولید بود. آماری که امروز در دست داریم موید این هست که سال ۹۷ در اوج تمام مسائلی که داشت، سال خوبی برای تولیدکنندگان بوده است. واردات مکمل‌های غذایی در سال ۹۷ نصف سال ۹۶ بود با اینکه واردات مواد اولیه دو برابر شد. این موضوع نشان می‌دهد، بسیاری از فعالان که صرفا واردات می‌کردند، وارد عرصه تولید شدند.
وی گفت: بیش از هشت هزار میلیارد ریال، فروش مکمل‌های تغذیه‌ای بوده است و این موضوع نشان می‌دهد که اگر فرآیند تولید به‌درستی شکل بگیرد، صنعت مکمل، صنعتی درآمدزا خواهد بود.
دکتر خانوی با اشاره به اینکه باید به تولید با کیفیت، نگاه دقیق‌تری داشته باشیم، عنوان کرد: درحال‌حاضر تولیدکننده‌های مکمل‌ها می‌توانند از بهترین منابع، مواد اولیه خود را تهیه کنند. به نوعی سعی داریم کاری کنیم که همه شرکت‌ها به سمت بهترین کارخانه‌ها برای تامین مواد اولیه با کیفیت هدایت شوند.
وی به برچسب اصالت اشاره کرد و گفت: برچسب اصالت علاوه بر وجودش، اصالتش هم باید تایید شود که راه‌هایی هم برای مطمئن شدن از برچسب وجود دارد. امسال فرآورده‌های تولیدی ما موظف به نصب برچسب اصالت هستند. بنابراین از هموطنان می‌خواهیم که علاوه بر اینکه محصولات مورد نیازشان را از محل‌های مطمئن تهیه می‌کنند، به اصالت برچسب محصولات نیز دقت کنند.
دکتر خانوی، عنوان کرد: برای اینکه یک فرآورده قاچاق در سطح عرضه موفق شود و قابلیت استفاده پیدا کند، باید بحث تبلیغ و فروش را مد نظر قرار دهد. به عبارتی، اگر قاچاقی انجام بشود و تبلیغ و فروش صورت نگیرد، آن قاچاق محکوم به فناست.
رسانه‌ها در معرفی برچسب اصالت همت کنند
در ادامه دکتر کبریایی‌زاده، برچسب اصالت را یک موضوع مهم خواند و در مورد رفتارهای خطرناک مصرف‌کنندگان بیان کرد: خطرناک‌ترین رفتار این هست که مردم ما فرآورده‌های بدون برچسب را از بازار قاچاق یا بازارهای سیاه تهیه کنند. خواهش داریم، رسانه‌ها نسبت به معرفی برچسب اصالت همت کنند. مردم اگر به برچسب دقت کنند، آسیب‌ها کمتر می‌شود. مانند تاریخ انقضاء که امروزه دیگر غیرممکن است کسی به سوپرمارکت برود، محصولی بخرد و به تاریخ انقضای آن توجه نکند. سالم‌ترین کار این است که مکمل‌ها از محلی مطمئن تهیه شوند. درحال‌حاضر، داروخانه‌ها امن‌ترین محل تهیه مکمل‌ها هستند که وزارت بهداشت نیز به خوبی فعالیت آن‌ها را رصد می‌کند.
تبلیغات و فروش مکمل‌ها در فضای مجازی ممنوع است
دکتر خانوی، ادامه داد: بحث پراکندگی عرضه تولیدات داخلی یک بحث است. بحث اطلاع‌رسانی و همکاری عموم جامعه نیز بحثی دیگر. تبلیغات مکمل‌های تغذیه‌ای در هر نوع سایت تبلیغاتی ممنوع است. فروش مکمل‌های تغذیه‌ای از طریق سایت‌های مجازی ممنوع است. مکمل‌های تغذیه‌ای تنها از طریق سایت‌ داروخانه‌های مجاز و از طریق حضور فیزیکی در داروخانه‌های مجاز، حق فروش دارند.
ضرورت ارتقاء دانش گروه‌های مختلف در حوزه مکمل‌ها
دکتر فرزین حلب‌چی، دبیر علمی هفتمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی، بیان کرد: ما سه گروه اصلی در ارتباط با مکمل‌ها داریم. اول گروه تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان هستند که سازمان غذا و دارو روی فعالیت این گروه نظارت می‌کنند.
وی ادامه داد: گروه بعد، گروه تجویزکننده‌ها که داروسازان، پزشکان و متخصصین تغذیه هستند و گروه سوم مصرف‌کنندگان هستند که باید اطلاعات خوب و به‌روز در اختیار داشته باشند. ما باید روی ارتقاء دانش هر سه گروه تمرکز داشته باشیم.
دبیر علمی هفتمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی، بیان کرد: امیدواریم همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی بتواند برای هر سه گروه مفید واقع شود.
دکتر حلب‌چی، عنوان کرد: یک بحث همایش، ارتقاء دانش است و بحث دیگر تعامل گروه‌های مختلف با یکدیگر. پیشنهاد من این است که با توجه به اینکه این همایش به یک برند تبدیل شده، بیاییم فرصت را برای تبادل علمی بالاتر ببریم و گروه‌های بیشتری را درگیر کنیم.
دکتر جعفر میرفخرایی، دبیر اتحادیه واردکنندگان مکمل‌های غذایی، رژیمی و ویتامینی و عضو شورای سیاست‌گذاری همایش، بیان کرد: تصور من این است که رسانه‌ها در جهت شفاف‌سازی مسائل اجتماعی – به‌ویژه در حوزه بهداشت و درمان – رسالت مهمی را بر دوش دارند.
وی ادامه داد: اینکه امروز خبرنگاران و اهالی رسانه به حوزه مکمل‌ها توجه دارند را باید بگذاریم پای اینکه همگی متوجه اهمیت این حوزه هستند. هر حوزه‌ای که به سلامت جامعه مربوط باشد، حوزه مهمی است و باید نسبت به شفاف‌سازی در آن حوزه اقدام کرد.
دکتر میرفخرایی با اشاره به ضرورت مباحث رسانه‌ای در حوزه مکمل‌ها، عنوان کرد: امروزه فعالیت‌های رسانه‌ای را باید به نوعی یک اولویت دانست و شما خبرنگاران و اهالی رسانه بدانید که اجر شما پیش خداوند محفوظ است و مردم نیز فعالیت‌های شما را ارج می‌نهند.
حضور سرپرست جدید روابط‌عمومی سازمان
گفتنی است که در این نشست دکتر شهرام شعیبی، به‌عنوان مشاور رئیس سازمان، سرپرست روابط‌عمومی و سخنگوی سازمان غذا و دارو حضور داشت. او پیش از این عضو هیأت‌علمی سازمان غذا و دارو بود.