در دومین روز از سومین سمپوزیوم مکمل های ورزشی وتجهیزات وابسته مطرح شد حدود ۸۰ درصد مکمل ها جنبه تبلیغاتی دارند

“شرکت های تبلیغ کننده مکمل ها تا جایی که بتوانند به دنبال این هدف هستند که مربیان را به سمتی ببرند که ورزشکاران را تشویق به مصرف مکمل کنند در حالیکه در بسیاری از موارد این میزان مصرف هیچ گونه ضرورتی ندارد.”
به گزارش دبیرخانه« سومین سمپوزیوم مکمل های ورزشی و تجهیزات وابسته» دومین روز از این سمپوزیوم با حضور دکتر مصطفی موسوی مدرس دانشگاه و عضو کمیته آموزش فدراسیون پرورش اندام و جمعی از مربیان و ورزشکاران در مجموعه فرهنگی و ورزشی الغدیر برگزار شد.
دکتر مصطفی موسوی مدرس دانشگاه و عضو کمیته آموزش فدراسیون پرورش اندام با اشاره به اینکه شرکت های تبلیغ کننده مکمل تا جایی که بتوانند به دنبال این هدف هستند که مربیان را به سمتی ببرند که ورزشکاران را تشویق به مصرف مکمل و جایگزین مواد غذایی کنند، گفت: در بسیاری از موارد این میزان مصرف مکمل هیچ گونه ضرورتی ندارد و بدن ورزشکار به بخشی از آنها احتیاج ندارد و بخشی زیادی از آنها به طور طبیعی در بدن تولید می شود.
این عضو کمیته آموزش فدراسیون پرورش اندام اضافه کرد: مربیان باید بدون مکمل و یا با حداقل مکمل و با برنامه های درست، ورزشکاران را به اهدافشان برسانند و به بهترین نحو لایف استایل(سبک زندگی) افراد را با تناسب اندام و فیتنس تغییر دهند و نه اینکه آنها را به سمت مصرف دارو و مکمل ببرند.
دکتر مصطفی موسوی اضافه کرد:شما به عنوان مربی باید هر فردی(چه ورزشکار باشد و چه نباشد) را به سقف ژنتیکی خودش برسانید. همه افراد توانایی یکسانی ندارند،یکی قهرمان باشگاه خودش است،دیگری شهرش و دیگر جهان و این باور که با تلاش می توان ظرفیت یک فرد را چندین برابر کرد، یک فکر اشتباه است.
این مدرس دانشگاه و عضو کمیته آموزش فدراسیون پرورش اندام ادامه داد: پژوهشگران درباره زمان مصرف مکمل ها تحقیقات زیادی انجام داده اند و در تجویز مکمل باید به این موضوع دقت زیادی کنید، در غیر این صورت به نتایجی که می خواهید نمی رسید و تنها موجب صرف انرژی و هدررفت هزینه ها می شوید.
وی گفت: در استفاده از مکمل ها دلایل مختلفی وجود دارد از جمله تامین انرژی، بهبود عملکرد ورزشی و حتی برخی برای همرنگی با گروه ورزشی که در آن قرار گرفته اند از مکمل استفاده می کنند. شرکت های تولید کننده مکمل هم به دلایل تجاری و اقتصادی، تا جایی که بتوانند به دنبال این هدف هستند که مربیان را به سمتی ببرند که ورزشکاران را تشویق به مصرف مکمل کنند در حالیکه در بسیاری از موارد این میزان مصرف هیچ گونه ضرورتی ندارد تا جایی که حدود ۸۰ درصد مکمل ها تاثیری در حجم و چربی سوزی و …ندارند و تنها جنبه تبلیغاتی دارند.
دکتر مصطفی موسوی مدرس دانشگاه و عضو کمیته آموزش فدراسیون پرورش اندام در ادامه به نقد و بررسی مکمل های اصلی مورد مصرف ورزشکاران از جمله گلوتامین پرداخت و توضیح داد: گلوتامین را گاهی به عنوان یک اسید آمینه ضروری می شناسند که البته در بدن تولید می شود. بدن فرد بالغ ۱۵ تا ۲۵ گرم، گلوتامین می سازد اما در برخی شرایط این میزان کم می شود و باید مورد مصرف قرار بگیرد. همچنین غالبا در بحث بدنسازی وقتی باید مصرف شود که فرد در حال وزن کم کردن است، توده عضلانی اکتسابی بالایی دارد اما در باقی موارد ضرورت چندانی برای مصرف ندارد.
دکتر مصطفی موسوی مدرس دانشگاه با تاکید بر این موضوع که مربیان باید بدانند، حجم عضلانی ورزشکار با چه چیزی ساخته شده است و آیا این عضله با ورزش بدست آمده یا دارو و مکمل و ورزشکار با چه روشی به این میزان از حجم عضلانی رسیده است،گفت: باید اثرات جانبی (ساید افکت) مصرف مکمل را هم در نظر بگیرید و همچنین دوز مصرف مکمل را باید به نسبت سطح ورزشکار مشخص کنید.
دکتر موسوی با تاکید براینکه برخی از افراد نیازی به مصرف مکمل ندارند، توضیح داد: برخی خانم ها که سابقه تمرینی دو سال به بالا دارند، بی ام آی استاندارد دارند و می خواهند رژیم چربی سوز بگیرند بدون اینکه ریزش عضله بگیرند به هیچ مکملی احتیاج ندارند و تنها با رژیم غذایی است که می توانند به این هدف برسند.
عضو کمیته آموزش فدراسیون پرورش اندام با تاکید براینکه رژیم های کات را در میان افراد مبتدی تسری ندهید،گفت: نود و نه درصد هورمون ها در جنگ جهانی دوم درست شدند، وقتی که می خواستند افراد زمان بهبودشان کاهش پیدا کند.
دکتر موسوی ادامه داد: در شیر پروتئین وِی و کازیین هست و به همین دلیل نوع شیر مصرفی همواره مورد تبلیغات شرکت های تولید کننده مکمل قرار می گیرد.در گذشته، آبی که از تبدیل شیر به پنیر بدست می آمد دور ریخته می شد اما این روزها از آن وِی کنستانتره تولید می شود چراکه مشخص شده به چه میزان این ماده ارزشمند است.
دکتر مصطفی موسوی مدرس دانشگاه گفت: روی بسته بندی برخی مکمل ها نوشته شده«وِی صد در صد» که نشان دهنده، نبود پروتئین کنسترانته در آن است.
وی شناخت نوع پروتئین مکمل ها را مهم دانست اما مهم تر از آن را تشخیص این مورد دانست که بدانیم چه کسی باید چه مکملی با چه نوع پروتئینی مصرف کند.
دکتر موسوی عنوان کرد: کازیین را باید قبل از خواب مصرف کرد، این مکمل مخصوص افراد حرفه ای و نیمه حرفه ای است که حجم عضلانی زیادی دارند و بهتر است در زمان ریکاوری(بازتوانی) استفاده شود. درباره «وی» هم قبل از صبحانه و بعد تمرین زمان مصرف است و سرعت جذب آن حدود ۴۵ تا یک ساعت است.
عضو کمیته آموزش فدراسیون پرورش اندام با اشاره به این مطلب که معمولا وزشکاران در فیتنس، حجم و یا چربی سوزی و کات هستند، اظهار داشت: کات برای فردی است که بادی فت اش را می خواهد کم کند اما چربی سوزی برای کسی است که اضافه وزن دارد و برای همین کات بعد از مرحله چربی سوزی باید انجام بگیرد.همچنین در کات نیاز به وِی هست اما در چربی سوزی مصرف آن دلیلی ندارد.
دکتر موسوی میزان مصرف پروتئین در افراد ورزشکار را دو برابر فرد عادی دانست و گفت: درباره ورزشکارهای حرفه ای نمی توان به راحتی درباره این موضوع اظهار نظر کرد، چراکه ورزش حرفه ای همواره همراه با آسیب است چرا که برای ورزشکار حرفه ای مسابقه مهم است و برای ورزشکار و مردم عادی لایف استایل(سبک زندگی) مهم است.
دکتر مصطفی موسوی مدرس دانشگاه و عضو کمیته آموزش فدراسیون پرورش اندام با تاکید براینکه وی و کازیین را در مرحله اول باید با استفاده از تغذیه تامین کرد،عنوان کرد: میزان مصرف کازیین و وِی وابسته به فاکتورهایی چون وزن بدن، سابقه تمرینی، رژیم غذایی و فاز تمرین است. همچنین شما به عنوان یک مربی باید تا جایی که می توانید تلاش کنید افراد را در سفره غذایی خودشان خصوصا در بحث تناسب اندام نگاه دارید. موضوع بعدی توجه به پیشینه مصرف مکمل در افراد است.
در ادامه این نشست، دکتر مصطفی موسوی مدرس دانشگاه و عضو کمیته آموزش فدراسیون پرورش اندام، درباره مکمل بی سی ای ای BCAA که با دو هدف تامین سوخت جهت جلوگیری از ریزش عضله و بازسازی و ریکاوری است،توضیح داد.
عضو کمیته آموزش فدراسیون پرورش اندام در پایان اسراف در مصرف مکمل را موجب آسیب فیزیکی و اقتصادی دانست و گفت: بدنسازی عالی تنها با مصرف مکمل بدست نمی آید و به طور حتم نیازمند رژیم غذایی درست است.
گفتنی است در پایان سمپوزیوم دو روزه « مکمل های ورزشی و تجهیزات وابسته» گواهینامه آموزشی که معادل ۵۰ امتیاز آموزش مربیگری است، به شرکت کنندگان تعلق گرفت.